Škola hrou, či škola katastrofou?

To čo bolo napísané o našom školstve, kvalite vzdelávania, prístupu pedagógov, forme vzdelávania a potrebe vzdelávať mladú generáciu sme čítali už veľa.

Dospeli sme k jednoznačnému úsudku?

Stačí si spočítať počet ministrov školstva od revolučného roku a pochopíme, že sme sa nedostali alebo neposunuli nikam. Pardon, začali sme velebiť inakosť. Ale skúsme to trochu inou cestou.

Spoločnosť. Aká sme spoločnosť? Rozhádaná, netolerantná, hnusná. To všetko prenášame do školstva, vzdelania, názoru formujúceho mladú generáciu. Žiadame učiteľov, aby išli s dobou. Nútime ich alebo ich odrádzame od ich poslania dať žiakom víziu, naučiť ich schopnosti rozlišovať, hodnotiť a hlavne rozhodovať sa. Naopak, chceme aby taxatívne a účelovo či ideovo vplývali na ich rozvoj.

Kritizujeme školstvo predošlej doby, no vraciame sa s pompéznosťou objavenia niečoho, čo tu už bolo (napríklad duálne školstvo pána Grőhlinga). Zatratili sme alebo zatracujeme formu školstva predrevolučnej doby. Komenského názory ignorujeme v súlade s potrebou dnešnej doby. Vyzdvihujeme modely školstva iných štátov, ktoré sú však svojou kultúrou niekde inde. Kultúrou inou, no nie lepšou (ale radi to spochybňujeme).

Kašlať na mladých. Potrebujeme len pár z nich, ktorí budú riadiť tých ostatných. Tí ostatní budú zaplňovať potreby spoločnosti. Utópia? Nie, budúcnosť.

Školstvo, tak ako ostatné odvetvia spoločnosti, už nebude rovnocenné pre všetkých. Vzdelanie bude privilégiom pre tých, čo nemusia mať na to schopnosti, ale budú mať prostriedky. A pre tých, čo majú schopnosti, ale budú musieť vynaložiť značné úsilie, aby dostali vzdelanie. Utópia? Nie, budúcnosť.

Už dnes to tak funguje. V malom, ale predsa. Chceš ísť na dobrú strednú školu, gymnázium? Doučím ťa, ale zaplať. Prijímacie skúšky, doučím ťa, ale zaplať, atď…

Skutočnou budúcnosťou budú súkromné školy s privilegovanou klientelou a tie ostatné (asi štátne), kde bude to ostatné, spojené s anarchiou, neochotou a donútením navštevovať tieto inštitúcie.

Dnešnou hlavou otázkou žiakov je „na čo mi to bude“. Odpoveď je komplikovaná, ale zároveň jednoduchá. Nikto nevie čo mu bude prínosom do života, čo mu otvorí brány vedomostí, čo zúročí v ďalšom živote. Lepšie je vedieť viac alebo aspoň tušiť, ako zistiť to čo potrebujem pre svoj rozvoj či realizáciu.

V súčasnej dobe je to však nemoderné. Veď predsa existuje umelá inteligencia a tá mi dá odpoveď na všetko čo potrebujem. Schopnosť človeka sa odkladá na vedľajšiu koľaj. Už aj niektoré univerzity zrušili záverečné práce z dôvodu ich vypracovanosti umelou inteligenciou.

A tak sa pýtam, je školstvo budúcnosťou a ak, tak akou? Má byť synonymom vedomostí, schopnosti riešenia problémov či socializáciou osobnosti?

Ja si myslím, že áno – a to jednoznačne.

Blbec funkciou politik…

01.10.2024

Písať o tom čo a kto si z našich politikov myslí, čo plánuje a čo zastáva je zbytočné mrhanie časom pre tých, ktorí to čítajú či počúvajú. Politik na Slovensku je človek s funkciou, ktorá mu zaručuje neohrozenosť na dlhé obdobie jeho funkčného obdobia. Áno, počúvame to, že niekto podá trestné oznámenie na niekoho za niečo, ale výsledok [...]

Domovina schátraná…

08.09.2024

Kde sme, kým sme a čím budeme? Nejdem rozoberať politickú scénu, hodnotiť rozklad politiky, či úbohosť politikov. To by bola len strata času a zbytočná snaha kritizovať či vniesť svetlo do zákutí niečoho, čo je len čiernou dierou podstaty nášho štátu. Politika je scenár a politici sú herci v seriáli, ktorý u bežných občanov už dávnejšie [...]

Nadpis si domyslite „2“.

03.07.2024

Tak trochu pokračujem v mojom predošlom blogu o mimozemšťanoch, ktorí pristáli na Slovensku. Od toho času, kedy u nás pristáli sa udialo veľmi veľa. Voľby všetkého druhu, sľuby pred voľbami, realita po voľbách, vyzdvihovanie demokratických volieb, spochybňovanie výsledkov volieb, osočovanie voličov, zapredávanie štátu, trestné oznámenia na ľudí vo [...]

Persian Gulf Tensions

Polnočné kladivo udrelo, v Teheráne preto volajú po zablokovaní hlavnej trasy čierneho zlata. Dokázali by to Iránci a komu by uškodili?

23.06.2025 08:00

Zastavenie námornej dopravy v Hormuzskom prielive by mohlo viesť možno až k dvojnásobnému rastu cien ropy. Odhodlá sa k tomu iránsky režim?

Izrael Hamas Gaza

Izrael odmietol kritickú správu EÚ o porušovaní ľudských práv

23.06.2025 07:40

V internom hodnotení EÚ sa uvádza, že kroky Izraela v Pásme Gazy nie sú v súlade so zásadami, na ktorých je založená jeho úzka spolupráca s Úniou.

vojna na Ukrajine, Kyjev

ONLINE: Rusi opäť udreli na Kyjev. Zelenskyj chce vyvodiť zodpovednosť po ruskom útoku Iskanderom na cvičisko na juhu Ukrajiny

23.06.2025 06:20

Zelenskyj chce vyvodiť zodpovednosť za útok na polygón na juhu Ukrajiny, ktorý umožnil ruskému Iskanderu zabiť viacerých vojakov.

lešť

Vstúpilo už Rusko do vojny budúcnosti? Zaostáva za ním Európa? Odpovedá bývalý šéf obrany EÚ

23.06.2025 06:00

Rozhovor s Jiřím Šedivým, ktorý v rokoch 2020 až 2025 šéfoval Európskej obrannej agentúre.

Kolis

Pravda - alebo klam?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 35998x
Priemerná čítanosť článkov: 1800x

Autor blogu

Kategórie